Ms Kanta

Voracious reader and DPhil candidate blogs about books and scholarly life.

De Allerbeste Aller Tijden: Fantasy en Science Fiction

Bij Hebban wilden ze graag weten wat mijn favoriete fantasy- en sciencefictionboeken zijn. De lijst leek me ook een mooie aanvulling voor mijn blog. De afbeeldingen zijn trouwens de covers van de edities die ik heb gelezen, omdat die associatie voor mij nog steeds erg sterk is.

  • Philip Pullman, His Dark Materials, 1995-1999
Northern Lights cover
    Een vriendin probeerde mij dit boek aan te raden door te beschrijven waar het over gaat, en dat mislukte jammelijk, dus ik ga het niet eens proberen. Sorry, deze trilogie is zo prachtig geschreven dat iedere beschrijving ervan er bleekjes tegen afsteekt. Alle drie de delen zijn even goed, maar dat einde, dat is gewoonweg te hartverscheurend om te bevatten.
  • Terry Pratchett, The Colour of Magic, 1983pratchett-1
    Tot nu toe vind ik alle Discworld-boeken fantastisch, maar ik ben nog niet op de helft van de 40-delige serie, dus over de serie als geheel kan ik nog niet oordelen. Vandaar alleen deel 1, waarmee het voor mij allemaal begon. Nog nooit eerder was ik zo’n sterke satire tegengekomen in fantasy.
  • Margaret Atwood, Oryx and Crake, 2003oryx
    Ik was al een tijdje fan van Margaret Atwood toen ik dit boek las, en het is nog altijd mijn favoriet. Het bizarre toekomstperspectief, waarin de wereld geregeerd wordt door genetische manipulatie, is eng plausibel. En dat geeft mij dan ergens weer hoop, misschien komt er een keer een echte Crake naar voren… De trilogie wordt trouwens verfilmd door de makers van Game of Thrones. Ik kan niet wachten.
  • Aldous Huxley, Brave New World, 1932Brave New World cover
    Het boek dat mij aanzette tot het lezen van veel, heel veel, dystopische verhalen. Slechts weinig hiervan kwamen in de buurt van dit origineel, dat een volkomen perfecte samenleving weet te presenteren die zowel fascinerend als huiveringwekkend is.
  • Orson Scott Card, Ender’s Game, 1985 enders-game
    Naar mijn mening nog altijd het beste boek over een game ooit. Ook het vervolg, Speaker for the Dead, is fantastisch. Verder ben ik niet gegaan, omdat ik ben gewaarschuwd voor de vreemde politieke opvattingen die de auteur steeds explicieter naar voren laat komen. Jammer.
  • Douglas Adams, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, 1979-1992Hitchhiker-Guide-Galaxy-Kindle-Edition-8
    Wat Terry Pratchett met fantasy deed, heeft Douglas Adams met science fiction gedaan in deze vijfdelige trilogie. Mensen zeggen trouwens dat de film niet best was, maar kom op, Alan Rickman als Marvin the Paranoid Android…
  • Ursula K. LeGuin, The Left Hand of Darkness, 1969
n779
    Een briljante beschrijving van politieke intriges, én een bijzondere speculatie over een planeet waarop iedereen zowel man als vrouw is: beide ideeën hadden los van elkaar waarschijnlijk al tot briljante boeken geleid. Dit boek werd me aangeraden door een professor toen ik bezig was met mijn master. Wie literaire science fiction zoekt, is hier aan het goede adres.
  • George R.R. Martin, A Song of Ice and Fire, 1996-hedena-game-thrones-george-r-r-martin-paperback-cover-art
    Ik begon met lezen voordat ik de eerste aflevering van de tv-serie zag, en sindsdien loop ik permanent achter op de serie omdat ik de boeken eerst wil lezen. De tv-serie heeft namelijk een paar plotwendingen genomen die sommige personages (Khal Drogo, Jaime Lannister) een stuk onaangenamer maken, en dat is jammer. De boeken zijn juist zo sterk omdat het onderscheid tussen goed en slecht finaal ondermijnd wordt.
  • Koji Suzuki, Ringu, 1991
ring
    Ik ben er nog steeds niet over uit welke verfilming van dit boek ik enger vond, de Japanse of de Amerikaanse versie. In ieder geval is het één van de engste boeken die ik ooit heb gelezen. Het vervolg, Spiral, is overigens een stuk minder goed en veel te vergezocht.
  • J.K. Rowling, Harry Potter, 1997-2011cover_boek1
    Ik open en sluit deze lijst met kinderboeken die geen kinderboeken zijn. Harry Potter kon ik niet weglaten. Ik ben opgegroeid met deze boeken, die met me mee groeiden. Alleen het allerlaatste hoofdstuk vind ik jammer.
Leave a Reply

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 328 other followers

Posts by Date

October 2014
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

What I’m Reading

